Omvendt undervisning i matematikk

Tekst av Kristine Lien Foosnæs foto: Remi Miguez

Lærer Magnus JakobsenMagnus Jakobsen (49), fra Oslo, kommer inn på skolebiblioteket med kaffekoppen i hånden. Han har brillene rundt halsen og et smil om munnen mens han snakker om sitt arbeid som lektor på F21, og utenfor skolen.

  – F21 synes jeg er veldig dynamisk. Det er en fleksibel skole, med fantastisk flotte elever.

Jeg liker at det er en åtte til tretten skole, for da ser man ofte elever over lengre tid. 


Jakobsen har jobbet på skolen siden i fjor høst og driver også en del prosjekter utenom jobb. Han holder kurs i geogebra, matematiske kurs på ungdomsklubber og skal starte et kurs med Matematikkhjelperen og Ungdomsakademiet om familiematematikk. Her skal de prøve å gjøre lekser mer tilgjengelige for foreldre og ungdom, slik at lekser skal bli enklere å gjøre sammen med foreldre. 


  – Kursene er gratis. Alt jeg gjør er ideelt og veldedig. 


 

Må «svette» med hjernen

Lektor Jakobsen driver omvendt undervisning på F21, hvor den vanlige tradisjonelle tavleundervisningen foregår i elevens egentid. Dette foregår ved at elevene ser filmer som han har laget til nettsiden sin. 


  – Det er heller ikke nok at de bare ser en video, de må faktisk "gjøre" den samme undervisnings - og oppgavevideoen, og dermed tydeligere vise en forståelse.

Han tror at dersom elevene ser de samme videoene hjemme, er det ingen som har større fordel av å ha foreldre som er flinke i matte. Alle skal ha muligheten til å kunne skrive av og lytte til videoene, og dermed stille likt når de kommer i klasserommet. 


  – På denne måten blir ikke leksene nødvendigvis et ork, sier Magnus Jakobsen. 


I mattetimene jobber de mye med tidligere eksamensoppgaver, enten i grupper eller individuelt. På denne måten vet eleven til enhver tid hvor de står i forhold til eksamen.


  – Også tar man bort boka. Man må svette med hjernen, bruker jeg å si. Dette er en type undervisning hvor jeg flipper klasserommet, og undersøkelser vi har hatt viser det faktisk at over 90 prosent er positive til omvendt undervisning. 


 

Egen facebook- og nettside

Lektoren har laget en egen nettside (lektorjakobsen.no) hvor han filmer fullstendige undervisningstider, ført med penn og papir. Her har man elektrisk notatbok, slik at man kan ta notater i løpet av filmen. Det ligger også oppgavesett-videoer der man kan teste kunnskapen sin.


  – Det spilles av veldig mange videoer i måneden fra forskjellige skoler. Om jeg skal anslå noe, så er det omtrent 500 timer video i måneden som blir spilt av. 


Jakobsen har også en facebookside og en medlems-gruppe, hvor han oppdater følgere og medlemmer på hva som skjer. I medlemsgruppen har medlemmene mulighet til å legge ut oppgaver de trenger hjelp til å løse. 


  – Facebook er den beste plattformen uansett. Det er lett tilgjengelig og har mange brukere.


 

Vanskeligere å lære fag nå enn før

Han synes det er et skille på hvordan man lærte matte før i tiden, i forhold til nå. 


  – I dag er det mer fleksibilitet og kompetansemålene er mer sentralt i en lærers undervisning. Måten læreren underviser på er mer liberal. 


Magnus Jakobsen tror det kan være vanskeligere for elever å lære fag generelt i dag enn tidligere, men tror ikke det har noe med elevene eller faget å gjøre, men at det skylder samfunnet. 


  – Elever vil gjerne ha feedback raskere enn tidligere. Det er mindre tålmodighet blant elever, og mer å gjøre nå enn tidligere på fritiden. Hverdagen er nok tightere i dag.


Lektoren forteller at det er blitt en travel hverdag, også for foreldre. At det er mer vanlig nå at man har en familie hvor voksne arbeider mer enn tidligere.


  – Jeg tror nok at foreldre har mindre tid til unga sine, sier han. 


Magnus Jakobsen forteller at kurset han skal starte med Matematikkhjelperen muligens blir større etterhvert fordi han tror at man må kapasitetsbygge foreldre også. Han tror at mange foreldre føler at de ikke strekker til.


  – Det er mulig at vi faktisk må motivere foreldre også faktisk. Trene og gi de litt sterkere selvtillit, slik at de tør å sette seg ned sammen med barna og jobbe med matematikk på lik linje.


Matematikk med Lektor Jakobsen

Lektor Magnus Jakobsen jobber med matematikk på Fyrstikkalleen skole.

Bruker omvendt undervisning i sine matematikk timer, der han i forkant av timene legger ut videoer av oppgaver og hvordan oppgaver kan løses før elevene møter til timen.

 

Lektor Jakobsen har en egen gratis nettside om matematikk med videoer og oppgaver:  www.lektorjakobsen.no

 

Lektor Jakobsen samarbeider med Matematikkhjelperen og Ungdomsakademiet

Drawing of a city