Ny rektor på F21

Rektor på F21

F21 har fått ny rektor. Marianne Mette Stenberg (53) ønsker at skolen skal være et sted som gir elevene en relevant og motiverende opplæring.

– Jeg har kommet til en skole hvor jeg bare har møtt smil og hyggelige mennesker, sier Marianne Mette Stenberg. I januar startet hun i jobben som ny rektor ved F21. Hun er utdannet lærer, har en master i skoleledelse og har tidligere jobbet som rektor ved Majorstuen skole.

Travle uker

F21s nye rektor innrømmer at de første ukene i ny jobb har vært travle, men i løpet av den korte tiden, har hun likevel rukket å få et veldig godt inntrykk av skolen.

– Jeg er blitt tatt imot og ønsket velkommen på en veldig ålreit måte. Det forteller mye om elevene og de som jobber her, og om stemningen på skolen, sier Stenberg.

Hun forteller at F21 virker som en skole der elevene er interesserte i å gå på skolen, samtidig som de virker interesserte i å gjøre F21 til et bra sted å være.

– Det setter jeg veldig pris på, sier den nye rektoren.

Nye læreplaner

I fremtiden, sier Stenberg, vil hennes fokus som rektor ligge på å videreføre alt det gode arbeidet som er gjort her. I tillegg

vil det høsten 2020 bli tatt i bruk nye læreplaner, noe som kan by på utfordringer. Men disse læringsplanene kan også være med på å utvikle utdanningsområdet både i grunnskolen og videregående.

– De nye læreplanene kan være med på å gi ungdommene mer relevant, motiverende og spennende opplæring, som på en bedre måte kvalifiserer til et videre studieliv og yrkesliv. Jeg tror det er viktig å være i tett dialog med elevene og lytte til hva de tenker er viktig, hva som gir motivasjon og hva som oppleves meningsfylt.

Stort ansvar

Stenberg beskriver rollen som rektor som både travel og morsom, samtidig som det er et stort ansvar. Skolen har 1050 elever og omtrent 150 ansatte.

– Man må finne ut av hva som får alt til å tikke og gå, sånn at vi kan sette fart og retning på arbeidet.

Tekst: Lea Strand

Foto: Tuva Holmes Bergersen