Thor Heyerdahl prisen

Tangora

Thor Heyerdahl Instituttet deler ut årets stipend på 50.000 kr i dag! Dette er en nasjonal konkurranse for videregående skoler i hele Norge. Temaet for 2022 har vært: Migrasjon og identitet.
Bakgrunn
Thor Heyerdahl stipend er regjeringens gave til instituttet i 100-års jubileet for Thor Heyerdahl, 2014. Den kom fra tre departement; Kunnskap, Miljø- og Kulturdepartementet. Gaven ble gitt i form av stipendmidler.
Siden 2016 har instituttet lyst ut konkurranse om kr. 50 000 i Thor Heyerdahl stipend. Konkurransen er for målgruppen 16-19 år og videregående skoler i Norge.
Formålet er å stimulere ungdom til videreutvikling av Thor Heyerdahls kulturarv
I 2020 og 2021 har det vært ingen deltagelse som følge av korona og organiseringen i videregående skoler. Fra 2016-2019 var det bidrag fra samtlige regioner i Norge og meget god oppslutning.

Det er derfor ekstra gledelig at det ble aktivitet igjen i 2022 og stipendkomiteen kunne velge ut vinnere. Det var lavere deltagelse enn vanlig fra regioner i landet. Samtidig holdt de bidragene som ble sendt inn høy kvalitet! Forteller Beate Bjørge, leder for Instituttet.

Kunngjøring av vinnerne av konkurransen skjer på The Thor Heyerdahl Institute sin side på Facebook i dag, se hvem det er HER:

Alle bidragene vil bli stilt ut på en utstilling i Vestfoldmuseene i høst og på den internasjonale konferansen instituttet arrangerer, The Thor Heyerdahl International Day 2022 torsdag 10 november. Vinnerne fra F21 vil inviteres til konferansen og får mulighet til å presentere sitt bidrag. Programmet denne dagen er utarbeidet i samarbeid med Augsburg University, USA og Vestfold- og Telemark fylkeskommune internasjonal avdeling. Vertskap og samarbeidspartner i år er den tyrkiske ambassaden i Oslo. Målsettingen med konferansen er å sette fokus på et globalt tema og flere av FNs bærekraftsmål. Instituttet har arrangert denne konferansen siden 2006, både med samarbeidsuniversitet i Norge og utlandet mfl.

Om vinnerprosjektene:

1.pris – kr. 20 000
Valeriia Baranchuk

I want to go home

24.02.2022. Dagen jeg alltid kommer til å huske. Jeg kommer fra Kherson i Ukraina og begynnelsen av denne krigen har rørt meg skikkelig. Jeg vil bruke denne muligheten til å vise situasjonene til ukrainske flyktninger i dag. Til dette prosjektet tok jeg portrettbilder av familie og venner som har flyktet fra Ukraina til Norge. I tillegg ba jeg dem ta med noe meningsfullt som de tok med seg når de flyktet som man også ser på bildene. På denne måten kunne jeg fortelle de personlige historiene til hver flyktning.

2. pris – kr. 10 000
Nicolay Martell Wold
Kasper Skogøy-Hansen
Helmer Christensen-Myhre

Det større bilde / The greater picture

Bilde-klassen på Fyrstikkalleen vgs har i vår arbeidet med kunstfotografi og videokunst som sjanger for å undersøke temaene «Kjønn, Identitet og migrasjon» i sammenheng med at Skeivt Kulturår 2022 markeres i år for å sette fokus på LHBTIQ+ og at det er 50 år siden sex mellom menn ble avkriminalisert i Norge, da Straffelovens paragraf 213 ble opphevet.

I vårt prosjekt har vi satt fokus på identitet. Vi ønsket å sette fokus på hvordan alle er like på innsiden uansett hva slags bakgrunn du har. Vi har fotografert fremmede mennesker fra ulike land og nationer, kjønn, som identifiserer seg innenfor LGBTIQ+ og andre medlemer av minoritets- og majoritetsgrupper. Vi ønsket å få fram budskapet ved å sette modellene våre opp mot en hvit og nøytral bakgrunn og deretter sette sammen portrettene deres i en collage som tegner et skjellet av et menneske med et hjerte.

3.plass – kr. 5000
Karoline Sørhagen og Oda Nesheim

Reflected

Likestillingen mellom heterofile og homofile i Norge er ingen selvfølge. det er kun 50 år siden sex med samme kjønn ble avkriminalisert i Norge og i dag er det lov å gifte seg med samme kjønn i kirken. Norge har kommet langt, men det er fortsatt mye undertrykkelse og hat mot andre seksualiteter enn heterofili. Men kanskje enda viktigere er det å kjempe for rettighetene til skeive i land der likestilling er like selvfølgelig, og til og med dødsstraff kan være svaret på det å like motsatt kjønn. Det er viktig å kjempe for likestillinger og rettigheter til skeive.

I tillegg er kr. 15 000 av stipendet øremerket valgfritt programfag Bilde – Foto, ved Fyrstikkalleen skole 2022 - 2023. Rapport over bruk av midlene og videreutvikling av faget leveres til instituttet juni 2023.

Kontaktperson Thor Heyerdal Stiftelsen:

Beate Bjørge, seniorrådgiver i Vestfoldmuseene, tlf.: 982 31 720

Valeriia