Vg3 Berlin 2022

Foredrag Berlin

Fyrstikkalleen skole var på klassetur til Berlin med hele VG3 trinnet i uke 42.

Elevene besøkte  ulike minnesteder fra andre verdenskrig og knyttet nye vennskap og samhold under turen.

Hensikten med turen var å gi elevene bedre forståelse av temaer knyttet til fremmedgjøring og gruppetenkning, menneskerettigheter, menneskeverd og demokratiforståelse i tråd med fagfornyelsen og LK20. Det var fokus på mellomkrigstid, 2. verdenskrig og den kalde krigen som historiske perioder. For å oppnå forståelse for disse temaene besøke vi  museer og minnesmerker som blant annet Jødisk museum og Stasimuseet, noe som gjorde et sterkt inntrykk på elevene. I tillegg besøkte vi også Topographie des Terrors som viser brutaliteten ovenfor alle mennesker som var annerledes enn den «ariske rase», eller tenkte annerledes enn nazistene og vi var også innom film-museet i Berlin og flere andre severdigheter.