Fagvalg Vgs

Nå er det snart klart for valg av programfag for neste skoleår. Det foregår i ViS og du kan velge fra og med 08.01.24. Fristen for å gjennomføre fagvalget er 26.01.24. Bruk de kommende dagene godt, og snakk med faglærere og rådgivere hvis du er i tvil om hva du skal velge.

Gjelder kun ST VG2: Når det gjelder valg av matematikkfag må dere tenke dere godt om. Vi anbefaler på det sterkeste elever som har 1P å velge 2P, ikke S1. Vi anbefaler videre at de som i år har 1T, minst har karakteren 4 hvis de ønsker å velge S1 eller R1. Dette er fordi S1 har blitt vanskeligere enn tidligere, og at mange av kompetansemålene i S1 er de samme som kompetansemålene i R1.

GJENNOMFØRING AV ENDELIG FAGVALG

Antall grupper i de ulike prografagene blir bestemt først etter at det endelige fagvalget er gjennomført. Dette betyr altså at prinsippet om ”førstemann til mølla” ikke gjelder her.

Hvis det viser seg at noen elever ikke kan få oppfylt fagønsket sitt, vil disse elevene bli kalt inn til en samtale. Hvis du ikke hører noe i løpet av våren, betyr det at du har fått innvilget fagønsket ditt.

SLIK GÅR DU FRAM:

1. Gå til denne innloggingssiden: fyrstikkalleen-vgs.inschool.visma.no

2. Når du har kommet inn i ViS går du i venstremenyen til punktet Kommunikasjon og leser meldingen du har fått fra skolen.

Bilde1.png

3. Fagvalget gjennomføres ved å gå til menypunktet Elever og deretter velge Fagvalg.

·       Elever i 1MK skal velge totalt 1 (ett) valgfritt programfag til neste år.

·       Elever i 1ST velger totalt 3 (tre) valgfrie programfag samt 1 (ett) matematikkfag til neste år.

·       Elever i 2MK skal velge totalt 2 (to) Vg2- og/eller Vg3- fag til neste år

·       Elever i 2ST skal velge totalt 3 (tre) Vg2- og/eller Vg3-fag til neste år. Husk at minst 2 (to) av fagene skal videreføres som fordypningsfag fra Vg2 til Vg3, og at begge fordypningsfagene må tilhøre samme programområde (enten REA eller SSØ).

NB! Ingen må velge flere programfag enn det som er blitt nevnt ovenfor.

SPANSK I+II SAMT MORSMÅL OG BYOMFATTENDE FREMMEDSPRÅK

·       Elever som må fortsette med Spansk/Tysk I+II på Vg3, kan ha ett programfag mindre enn de andre elevene.

·       Det er ikke mulig å velge morsmål eller byomfattende fremmedspråk i VIS. Skolen sender ut en melding om påmelding ved et senere tidspunkt.

Hvis du har noen spørsmål angående fagvalget eller trenger hjelp, ta kontakt med rådgiveren din.