Aldri mer 22 juli

Gratulerer til Lilou og Salma fra demokrati i praksis på 8. trinn. De har vunnet 22. juli-senterets skolekonkurranse med denne filmen. https://www.youtube.com/watch?v=7uc4bec9YF0 Bidraget skal inkluderes  i 22. juli-senterets markeringsutstilling som åpner 15. juli 2021.

Fra juryens begrunnelse:

"Elevene bak vinnerbidraget evner å skape en fortelling og en dramaturgi som tar med seg seeren, får en til å stoppe og reflektere, minnes og tenker fremover. Bidraget reflekterer godt rundt ansvaret for å stå opp for, og fortelle historien. Selv om man ikke opplevde det selv, eller husker. For at vi ikke skal glemme. Juryen vil også trekke frem bruken av kunstneriske elementer og symboler, som klokka som både peker på de skjebnesvangre minuttene under selve terrorangrepet, men også tiden som har gått. Klokken som knuser, men som kan repareres igjen. Kanskje som et uttrykk for at man kan reise seg som samfunn, selv om vi bærer meg oss synlige arr. Også rosen, som skitnes til, er et virkningsfullt element, og som også peker på at dette var et målrettet angrep mot Arbeiderpartiet og AUF. Filmen inkluderer både et minneperspektiv, og et fremtidsperspektiv og maner til at vi alle har en rolle i å sørge for at de to budskapene "Aldri mer 22. juli" og "Vi må aldri glemme" blir noe mer enn bare tomt prat."